Knäsmärta, ont på utsidan av knät när du springer?

Att öka belastning vid rehabträning är viktigt.

Knäsmärta?
Känner du igen att knät känns bra i början av löppasset, men att smärtan på utsidan av knät kommer smygande efter en stund? Då kan det handla om löparknä – ett vanligt besvär hos både motionärer och vana löpare.

Det positiva är att löparknä ofta går att påverka med rätt belastning, anpassad träning och en tydlig plan tillbaka till löpningen.

I min artikel går jag igenom vanliga symtom, varför besvären uppstår och vilka övningar som kan hjälpa dig att bygga upp styrka, kontroll och rörlighet igen.

Crabbwalk - sidosteg. Är ofta en bra övning vid knäsmärta i samband med löparknä.

Läs mer här om knäsmärta och löparknä:


Artikel om löparknä.

Med rätt åtgärder kan löparknä bli starten på en starkare och mer hållbar väg tillbaka till löpningen.